Багатовікова мудрість народу про ключову роль здоров’я в житті людини вкоренилося у нашій суспільній свідомості висловом: «Буде здоров’я ‒ решта все додасться». І дійсно, наявність або відсутність у людини цього найціннішого стану, докорінно визначає його повсякденне життя, соціальне і суспільне оточення.

Всесвітній день здоров’я відзначається щорічно 7 квітня починаючи з 1950 року. В цей день в 1948 році набрав чинності Статут Всесвітньої організації здоров’я (ВОЗ) [2].

https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u101/den_zdorovya_-_2.jpg  Мал. 04-105 [3]. Пам’ятна марка Лівії 1980 р., присвячена Всесвітньому дню здоров’я.

Всесвітній день здоров’я є однією з 11 офіційних глобальних кампаній охорони здоров’я, які відзначає ВООЗ, а також Всесвітній день боротьби з туберкульозом, Всесвітній тиждень імунізації, Всесвітній день проти малярії, Всесвітній день без тютюну, Всесвітній день боротьби зі СНІДом, Всесвітній день донора крові, Всесвітній день боротьби з хворобою Шагаса, Всесвітній день пацієнта, День безпеки, Всесвітній тиждень поширення інформації про антимікробні засоби та Всесвітній день боротьби з гепатитом [3].

У зв’язку з постійною зміною клімату та забрудненням довкілля щораз актуальнішим стає питання охорони здоров’я. Цей день ООН запропонувала відзначати для того, щоб більшість країн звернула особливу увагу на різні аспекти охорони здоров’я.

У доповіді ВООЗ «Профілактика хвороб за допомогою навколишнього середовища – оцінка тяжкості хвороб, спричинених навколишнім середовищем» зазначено, що 24% усіх хвороб у світі виникають та розвиваються через несприятливі умови довкілля. Зокрема, у дітей з цим пов’язано 33% усіх випадків захворювань [2].

https://www.ecoleague.net/images/calendar/Day_zdorovya_2.jpg  Мал. 04-106 [2]

https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u101/den_zdorovya_-_5.jpg  Мал. 04-107 [3]

У минулі роки Всесвітній день здоров’я присвячувався іншим актуальним для громадського здоров’я темам. Зокрема, у 2020 році він проходив під гаслом «На підтримку медсестер та акушерок», у 2019 році – загальному охопленню послугами охорони здоров’я, у 2018 році – здоров’ю для всіх, у 2017 році – проблемі депресії (гасло «Депресія: давайте розмовляти»), у 2016 році – проблемі діабету (гасло «Переможемо діабет!»), у 2015 році – безпеці харчових продуктів (гасло «Від ферми до тарілки, зробити продукти харчування безпечними»), у 2014 році – трансмісивним захворюванням (гасло «Маленький укус – джерело великої небезпеки»), у 2013 році – високому артеріальному тиску (гасло «Слідкуйте за своїм кров’яним тиском – зменшіть ризик інфаркту та інсульту»), у 2012 році – проблемі старіння (гасло «Добре здоров’я додає років до життя), у 2011 році – стійкості до протимікробних препаратів (гасло «Якщо сьогодні не вжити заходів – завтра ми залишимося без ліків»), у 2010 році – проблемі урбанізації (гасло «1000 міст – 1000 життів. Здоров’я міст – це важливо») тощо [4].

Здоров’я – це справжнє багатство, наявність якого ми з вами інколи ігноруємо. Здорові люди здебільш рідко замислюються про те, як правильно і розумно влаштувати свій побут і життєдіяльність, щоб їх здоров’я залишалося міцним і надійним на тривалу перспективу. Наше власне здоров’я дуже легко втратити. Люди, що страждають тими чи іншими, особливо хронічними захворюваннями, на практиці кожен день стикаються з масою проблем, які активно відволікають їх від справжнього повноцінного життя [5]. Тому бережіть своє здоров’я, поки воно ще є, адже зберегти значно легше, ніж відновити.

Джерела.

  1. 7 квітня – День охорони здоров’я. Бюро УГКЦ з питань екології. URL: http://surl.li/sbkvp 
  2. 7 квітня – Всесвітній день здоров’я (World Health Day). Всеукраїнська екологічна ліга. URL: http://surl.li/sbqqt 
  3. 7 квітня – Всесвітній день здоров’я. Національний університет біоресурсів і природокористування України. URL: https://nubip.edu.ua/node/125520 
  4. 7 квітня – Всесвітній день здоров’я. Національний медичний університет ім. О. О. Богомольця. URL: https://nmuofficial.com/news/7-kvitnya-vsesvitnij-den-zdorov-ya-2/ 
  5. Всесвітній день здоров’я. Ділова мова. URL: https://www.dilovamova.com/index.php?page=10&holiday=68